(Uvědomuji si, že do proudu TeologieLive vstupuji dost neomaleně - sotva jsem se tu objevil a už na blogu zakládám novou rubriku, ... Kdybych se "vykolejil" z původních intencí zakladatelů společenství, směle proti mně podnikněte příslušné redakční či administrativní kroky vedoucí k nápravě...)
@Augustana v úvodu svého ne úplně dávného článku vyjádřil záměr pokusit se rozproudit diskusi. Já si nejsem jistý, zda tu nějakou diskusi lze očekávat, přesto se ale s milými členy společenství TeologieLive jako i s ostatními čtenáři blogu chci - ne bez naděje na následnou výměnu názorů - podělit o provokativní theologumenon, na které jsem dnes narazil při četbě "Hradu v nitru" od sv. Terezie z Ávily.
Je třeba předeslat, že
Než půjdeme dál, prosím vás, abyste se zamyslely nad tím, jak se promění tento úchvatný a zářivý hrad (z předchozího je zřejmé, že se tu myslí lidská duše), tato východní perla, tento strom života, zasazený do samých živých vod života, jímž je Bůh, když se zamaže těžkým hříchem. Neexistují tak husté temnoty, ani tak chmurné a temné věci, jež by tím nebyly překonány, a o hodně. Slunce, které mu dodávalo takovou krásu a jas, jako by v něm už nebylo, protože se z něho duše již netěší, přestože ještě zůstává v jeho středu. Vždy si uchovává schopnost kochat se jím, jako krystal odrážet paprsky, ale zatím si to ničím nezasluhuje; a pokud zůstává v tomto stavu, nejsou jí k ničemu pro získání slávy její dobré skutky, protože nevyvěrají z onoho principu, podle něhož naše ctnost je ctností - chci říci: z Boha, od něhož se naopak vzdalují, a proto mu nemohou být milé. Vždyť, kdo spáchá smrtelný hřích, míní tím uspokojit ďábla a ne Boha; a protože ďábel je pouze temnota, ubohá duše se stane temnotou s ním.
(sv. Terezie od Ježíše: Hrad v nitru, Řím: Křesťanská akademie 1986, s. 15. Začátek II. kapitoly.)
Zvýraznil jsem větu, která mě ve Veleslavíně (ve vlaku) přiměla knihu zavřít a po zbytek cesty do Kladna už neotevřít, protože jsem nad ní musel přemýšlet.
Moje reflexe nad textem zůstala zatím velice mělká, i nadhozené otázky jsou toho svědectvím. Přesto právě takto považuji za dobré předhodit ho vám, milí kolegové a kolegyně. Jakékoli reakce, i další otázky usměrňující úsilí o vypořádání se s textem, jsou vítány. Já se v příštích dnech možná pokusím vyhledat a nechat k našemu tématu zaznít hlasy některých slovutných (zejm. starších) teologů.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.